Az informatikai szolgáltatás irányítási rendszerének tanúsítása az MSZ ISO/IEC 20000-1:2013 és az MSZ ISO/IEC 20000-1:2019 szabványok szerint

Az információtechnológia (IT) folyamatos terjedésével és fejlődésével mind az informatikai infrastruktúra, mind az informatikai rendszerek egyre mélyebben épülnek be a vállalatok, intézmények működésébe. A tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a szervezetek, amelyek el akarják érni az informatikai rendszerek és az infrastruktúra minél hatékonyabb működtetését és fejlesztését, érdeklődnek jól alkalmazható, bevált gyakorlatok iránt.

A szolgáltatásirányítási rendszerszabványok alkalmazásának számos előnye van: elősegítik a szolgáltatás életciklusának menedzselését, a tervezéstől a szolgáltatás igénybevételéig, illetve fejlesztéséig, növelve ezzel a szolgáltatás értékét az ügyfelek és a szolgáltatást nyújtók számára. Folyamatos átláthatóságot biztosítanak, lehetővé téve a hatékonyság, az eredményesség és a termelékenység folyamatos javítását. Az IT-szolgáltatásmenedzsment kiemelt fontosságú a legtöbb vezető számára, és annak hiánya hátrányosan befolyásolhatja a versenyképességet, mivel túl sok időt és pénzt kell a fenntartásra és a menedzsmentre fordítani ahelyett, hogy az új kezdeményezéseket támogatnák.

Az MSZ ISO/IEC 20000-1:2019 Informatika. Szolgáltatásmenedzsment. 1. rész: A szolgáltatásirányítási rendszer követelményei című szabványban meghatározott követelmények a szolgáltatások betervezésére, megtervezésére, átadására, nyújtására és fejlesztésére vonatkoznak annak érdekében, hogy azok teljesítsék a szolgáltatási követelményeket és értéket teremtsenek.

Az MSZ ISO/IEC 20000-1 szabvány az irányítási rendszer követelményeivel, a szolgáltatásirányítás tervezésével és végrehajtásával (beleértve a változtatásokat is), a rendszerek kapacitásával, a változtatások alkalmával szükséges szolgáltatási szintekkel, a pénzügyi költségtervezéssel, az információvédelem irányításával, az üzleti kapcsolatok és a szállítók kezelésével, a váratlan események és a problémák kezelésével, továbbá a szoftverek kezelésével és elosztásával foglalkozik. Az MSZ ISO/IEC 20000-1 az egységes folyamatalapú megközelítés elterjedését kívánja elősegíteni. Az MSZ ISO/IEC 20000 szabványsorozat nagy és kis szervezetekre egyaránt vonatkozik.

Főbb változások az MSZ ISO/IEC 20000-1 szabványban az előző kiadáshoz képest:

  • A szabvány szerkezetét az összes irányítási rendszerszabványban alkalmazott egységes szerkezetnek (HLS struktúra) megfelelően átalakították. A szabvány új, követelményekkel bővült a szervezet környezetére, az érdekelt felek meghatározására, a célok elérésének megtervezésére, valamint a kockázatokkal és lehetőségekkel kapcsolatos tevékenységekre vonatkozóan.
  • Figyelembe vették a szolgáltatásmenedzsment terén tapasztalható növekedési tendenciákat, beleértve a szolgáltatások tömegáruvá válását, a több szállító belső vagy külső szolgáltatásintegráló általi menedzsmentjét és annak szükségességét, hogy az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatások értékét meghatározzák.
  • Néhány részletet töröltek annak érdekében, hogy a szervezetek szabadon megválaszthassák, hogyan teljesítik a követelményeket.
  • A szabvány néhány új jellemzővel bővült, ilyen például a tudásra és a szolgáltatások megtervezésére vonatkozó követelmények hozzáadása.
  • Minimalizálták a szükséges dokumentált információkat, meghagyva kizárólag a kulcsfontosságú dokumentumokat.
  • Új szakkifejezésekkel (pl. a szolgáltatási életciklusban részt vevő felek) bővült a szabvány.
  • Új megközelítés az incidenskezelés, szolgáltatáskérés-menedzsment, szolgáltatásfolytonosság-menedzsment, szolgál­tatásrendelkezésreállás-menedzsment, szolgáltatásszint-menedzsment, szolgáltatáskatalógus-menedzsment területén. 

Az MSZ ISO/IEC 20000-1:2019 visszavonja és helyettesíti az MSZ ISO/IEC 20000-1:2013 szabványt. A szervezeteknek három év áll rendelkezésre az ISO/IEC 20000-1:2018 közzétételének időpontjától az új verzióra történő áttérésig.

Az áttéréssel kapcsolatos útmutatónk az alábbi linken található:

Áttérési útmutató

Ajánljuk azoknak a szervezeteknek, amelyek:

  •  pályázni kívánnak szolgáltatásaikkal;
  •  egységes megközelítést igényelnek valamilyen ellátási lánc összes szolgáltatójától;
  •  szeretnék összemérni IT-szolgáltatásuk irányítását más szervezetekével;
  •  független felmérést szeretnének alapként;
  •  szolgáltatásaikat és szolgáltatásaik minőségét kívánják fejleszteni;
  •  be akarják mutatni képességüket, hogy az ügyfél követelményeit kielégítő szolgáltatásokat nyújtanak.

Az MSZT jól képzett auditorai és szakértői felkészültek a szabvány alapján való tanúsításra. Lehetséges a már meglévő MSZ EN ISO 9001 és/vagy MSZ ISO/IEC 27001 szerinti irányítási rendszerek összehangolása is az MSZ ISO/IEC 20000-1 szabvánnyal. A két vagy három rendszer együttes, integrált tanúsításával is partnereink rendelkezésére állunk.

Mit kell tennie, ha ügyfelünk szeretne lenni?

Ha érdekli ajánlatunk, elérhetőségeinken minden információt megkap tanúsítási menedzsereinktől, és ha elhatározása egyértelmű, töltse ki ajánlatkérő lapunkat, majd juttassa el hozzánk. Örömmel üdvözöljük ügyfeleink között, és válaszul testre szabott ajánlatot küldünk.

Ajánlatkérés

Kérjen ajánlatot online!

Kapcsolat

Kéki Zsuzsanna
tel.: 06-1-456-6929

Szücs Viktor
tel.: 06-1-456-6983

Biacsi Levente
tel.: 06-1-456-6930

Tanúsítás lépései

Tekintse meg, hogyan dolgozunk!

Támogatói levél

Hungarian Outsourcing Association (HOA)

Általános Szerződési Feltételek